KPI Dashboard

Zoekt u een Data-overzicht om betere en gezonde besluiten te nemen voor uw onderneming?

Tools

De bekendste Business Intelligence tools zijn Power BI, Click en Tableau om de data te rapporteren.

Information

Bij het presenteren van informatie kunt u kiezen voor een Grafiek, Rapport, Tabel, Animatie etc.

Visuals

Er zijn veel Visuals mogelijk zoals KPI's, Salesfunnel, Trendlijn, Klantanalyse, Inkomsten/kosten analyse etc.

Data professioneel visualiseren

Wat is een dashboard?

Bij het horen van een Dashboard denken veel mensen aan een auto. Het principe van een KPI Dashboard is eigenlijk hetzelfde als een autodashboard namelijk inzicht hebben in de resultaten. 
Voorafgaand aan het ontwikkelen van een KPI Dashboard heeft u als ondernemer al enkele elementen helder op papier of in uw gedachten. 
We bespreken kort de belangrijkste punten die waardevol zijn om te ontwikkelen.

Missie, visie en strategie

Elke onderneming stelt een missie, visie en strategie op om de richting te bepalen.

Waar bent u goed in? Wat heeft u te bieden? EN welke klanten hebben behoeften aan uw producten/diensten?

Het zijn simpele vragen, maar essentieel om het succes van uw onderneming te vergroten.

Kritische succesfactoren(KSF)

In de business is het opstellen van kritische succesfactoren(KSF) een manier om het succes van uw bedrijf te toetsen en realiseren.

Na het formuleren van uw missie, visie en strategie ontwikkelt u de KSF’s.

De KSF’s zijn moeilijk uit te drukken in een cijfer en daarom stelt u voor elke KSF’s 2 of 3 kritische prestatie-indicatoren (KPI’s). Door de KPI’s maak je de doelstellingen van het bedrijf meetbaar.

Maar wat zijn nu kritische succesfactoren en hoe meet je (tussentijds) of deze succesfactoren worden behaald.

Kritische succesfactoren zijn specifieke onderwerpen zoals eigenschappen en vaardigheden die essentieel zijn voor het succes(levensvatbaarheid) van uw bedrijf. De KSF’s verschillen per (type) bedrijf.

Kritische prestatie-indicatoren (KPI)

Na het formuleren van de factoren die doorslaggevend zijn voor uw succes bedenkt u maximaal 3 indicatoren die het succes kunnen gaan meten. In de business noemen ze deze indicatoren KPI’s.

Het is belangrijk om na te denken over 2 dingen bij het bepalen van de KPI’s:

1. Wat is de benodigde inspanning om de KPI te meten

2. Welke mogelijkheden heb ik om concrete acties af te leiden van de KPI

KPI Dashboard

In het KPI Dashboard vindt u een gedetailleerd overzicht van alle kritische succesfactoren, kritische prestatie-indicatoren en een diepte-analyse van alle resultaten en ontwikkelingen van de KPI’s. 
U kunt zelf kiezen welke inzichten u per individuele KPI belangrijk vindt om te volgen en te beoordelen.

1. Uitleg
2. Globaal overzicht
3. Diepte analyses van opgestelde KPI’s

Betere en gezonde besluiten nemen

Met het KPI Dashboard heeft u de juiste inzichten waardoor u tijdig betere en vooral gezonde besluiten kunt nemen. Door alle veranderingen in het ondernemerslandschap is het essentieel om tijdig te analyseren of er afwijkingen zijn en een andere richting bepaald moet worden.

Wilt u een KPI Dashboard ontwikkelen voor uw onderneming?

TopBack to Top